بازی های دوگانه ی پاکستان در منطقه و جهان
کاکوجان نیازی کاکوجان نیازی

    این یک امر مسلم است که هیچ حکومتی در پاکستان به اساس آرای ملت آنکشور بوجود نیامده است این کشور در شش دهه ی از عمر عزیز خود همیشه از طریق کودتاها به اریکه ی قدرت رسیده و هیچ نوع عملکرد صادقانه با ملت پاکستان و جامعه ی بین المللی نداشته است . اکثر حاکمان عالیرتبه ی این کشور بنابر همین بازی ها و نیرنگ ها از سوی محاکم این کشور متهم به اختلاس ، حیف ومیل ملیونها روپیه ی پاکستانی و غیره فساد مالی شده  هریکی از این حاکمانی وقتی از طریق کودتاه و یا ظاهرا انتخابات به قدرت می رسند دیگری را به اتهام فساد مالی واداری و حتی جرایم اخلاقی متهم میکنند که همین اکنون چند تن این رهبران در نهاد های عدلی و قضایی دوسیه دارند.

حکومت این کشور ظاهرا به دلیل کشته شدن سه تن از ملیشه های این کشورومجروحیت سه تن دیگر، توسط هواپیماهای ناتو دستور انسداد مرز تورخم را صادر کرد در عین حال به مقام های غربی در راس ایالات متحده ی امریکا گفته است که کاروان تانکرهای نفت پیمان اتلانتیک شمالی یا ناتو میتوانند از این مسیر عبور و مرور نمایند ، یعنی چی ؟ آقای گیلانی با این نیرنگ به طالبان پاکستانی پیام میدهد که حکومت پاکستان با شما است و به غرب می گوید که پاکستان دوست استراتیژیک غرب است با این ترتیب همان ضرب المثل قدیمی مردم افغانستان در ذهن هر انسان خطور میکند که " دزد ره بگو دزدی کو ، صاحب خانه ره بگو هشیارباش"

اما غرب بویژه انگلیس و امریکا با این همه پیشرفت در عرصه های مختلف ، هیچگاهی نتوانست بداند که پاکستان به کدام راه روان است و چه میخواهد؟ در حالیکه غرب میداند که حملات ناتو بر مواضع شورشیان در آنسوی مرز کارساز است پس چرا به حملات و عملیات ادامه نمیدهد . برای دومین بار طی یک هفته، طالبان مسلح کاروان‌‌های اکمالاتی ناتو را در خاک پاکستان هدف قرار دادند. این حمله‌ ها درست زمانی متوجه نیروهای ناتو می ‌گردد که تنش‌ها میان پاکستان و ناتو بالا گرفته است. یک هفته قبل زمانی که نیروهای هوایی ناتو طالبان را در آن سوی مرز افغانستان تعقیب نمودند، ‌در اثر حمله‌های هوایی آنها سه ملیشه ی پاکستانی به قتل رسیدند. حکومت پاکستان به دنبال این رویداد مرز تورخم را بست و تهدید کرد که در اثر تکرار حمله‌های هوایی دست به عمل مشابه خواهد زد.
هر چند سفیر پاکستان در سازمان ملل از بازگشایی مجدد مرز تورخم خبر داده است. اما به نظر می‌ رسد که با توجه به حمله‌های طالبان پاکستانی، تنش‌ها هر روز ابعاد گسترده‌ تری به خود می‌ گیرد. اکنون به نظر می ‌رسد که حکومت پاکستان با باز گذاشتن دست طالبان در حمله بالای کاروان‌های تدارکاتی ناتو در صدد است تا با اعمال فشار مانع حمله‌های ناتو به خاک پاکستان شود. اکنون در پاکستان طالبان پاکستانی و حکومت این کشوربه طور علنی در یک موضع مشترک قرار گرفته‌ اند و هر دو در صدد اعمال فشار بیشتر علیه غرب می‌باشند. حکومت پاکستان با بستن مرز تورخم‌ و فرصت دادن به طالبان می ‌خواهد انتقام حمله‌های هوایی را از نیروهای ناتو بگیرد.  حالا معلوم نیست که این سیاست تا چه زمانی از کارآیی لازم برخوردار خواهد بود.
به نظر می‌ رسد که پاکستان با توسل به این شیوه در تلاش است تا مانع حمله‌های ناتو شود. اما واقعیت عینی نشان می‌دهد که امریکا و متحدین اروپایی آن پس از چند سال اکنون در صدد اند تا با تغییر جغرافیای جنگ، فشارها را بر پاکستان بیشتر کنند. حال باید دید که همزمانی جنگ در قندهار و تغییر و توسعه ی میدان جنگ تا عمق خاک پاکستان، تا چه میزانی بالای فعالیت‌های طالبان اثرگزارخواهد بود.

در ده سال گذشته ملت افغانستان ، رسانه های ملی ، رسانه های خارجی ، اپوزیسیون سیاسی دولت و در نهایت دولت افغانستان به ریاست حامد کرزی رییس جمهور با صراحت گفته اند و همیشه داد و بیداد سر میدهند که هرگاه منظورامریکا و انگلیس از مبارزه با هراس افگنی و نابودی شبکه ی القاعده و طالبان افراطی باشد این یک امر واضح است که مناطق قبایل آزاد در پاکستان و حتی برخی از شهرهای این کشور به مامن امن برای زنده گی ، مرکز آموزشی و اکمالات این گروه ها از نقطه ی نظر لوژستیکی ، تسلیحاتی و جاسوسی می باشند. پس باید نیروهای آیساف و ناتو در هماهنگی مشترک با قوت های پاکستانی این مراکز را تخریب و عاملان آنرا دستگیر نمایند تا ملت پاکستان، افغانستان و تمام جهان از شر این اشرار نوین نجات یابند و اگر منظور از مبارزه با تروریزم نیست پس جنگ در قندهار ویا بدخشان بخاطرچه ؟ اگر ناتو امروز در جنگ قندهار موفق شود، افراد و نیروی طالب ها را از این مناطق براند آنان به بسیار راحتی به آن طرف مرز فرار کرده و دوباره خود را به جنگ آماده می سازند .پس لازم است که نیروهای ناتو این حق را به خود محفوظ بدارد که تا آخرین نقطه ، این شورشیان را تعقیب و سرکوب نمایند وهرگاه مشکل حقوقی بین المللی وجود دارد ، لازم است تا شورای امنیت سازمان ملل متحد هییات حقیقت یاب را به منطقه فرستاده و مسایل را از نزدیک تحت بررسی قرار دهند بدین ترتیب این شورا که در مطابقت با منشور سازمان ملل متحد مسوولیت امنیت جهان را دارد فیصله نامه ی جدیدی را صادر نماید تا جغرافیای جنگ در مسیر اصلی خود قرار گرفته و جهان از این مشکل رهایی یابد . از سوی هم امریکا و غرب از باجدهی به پاکستان نجات یابد . زیرا پاکستان در این بازی جدید میخواهد از ناتو و امریکا باجگیری نماید . امر کاملا روشن است که طالب های پاکستانی به اشاره و دستور مستقیم استخبارات این کشور به کاروان تانکر های نفتی ناتو حمله ور می شوند و این تانکر ها را به آتش می زنند استخبارات پاکستان یعنی حکومت از این طریق میخواهد با یک تیر دو شکار نماید ،تا از این مدرک از یکطرف لعل بدست آید که همانا پول از غرب است  و از سوی هم دل یار نرنجد که همان طالبان و شورشیانی اند که ظاهرا مخالف دولت پاکستان خود را معرفی می نمایند. زیرا این یاران پاکستانی ها به استخبارات پاکستان به همان گاوهای شیری می مانند که در هنگام گرسنگی از آن میتوان استفاده ی خوب کرد. پاکستان که دشمنی دیرینه با هند دارد همیشه خواسته است  از این یاران خویش در مخاصمت با هند استفاده ی ابزاری نماید. و با این بازی جدید بین المللی میخواهد اهمیت منطقه یی بیشتری را حاصل نماید .

14 میزان 1389


October 6th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی